Categorieën
Nieuws Uncategorized

griepvaccinaties

In de week van 2 -6 november vaccineren we tegen griep. We doen dit in het gezondheidscentrum, dus niet in de Pas.

Als u voor de griepprik in aanmerking komt heeft u een persoonlijke uitnodiging ontvangen, met daarin de precieze datum en tijd.

Er is een groot tekort aan vaccins in Nederland, daarom is er voorlopig geen vaccin beschikbaar voor mensen die geen medische indicatie hebben en heeft de minister gevraagd om van de griepprik af te zien als u tussen de 60-69 jaar oud bent en verder helemaal gezond.

In verband met corona is de procedure dit jaar anders dan u gewend bent. In het gezondheidscentrum is het dragen van een mondkapje verplicht. We vragen u de anderhalve meter afstand tot elkaar goed te bewaren en zich te houden aan de aanwijzingen van het personeel op de parkeerplaats en binnen het centrum.

Onze medewerkers houden zich vanzelfsprekend ook aan de voorschriften, hierdoor is het veilig naar het gezondheidscentrum te komen.

Als u zelf klachten heeft of als u de afgelopen week in contact bent geweest met iemand die corona blijkt te hebben, of als u nog wacht op uw testuitslag, neem dan alstublieft contact op met de praktijk via mail ( info@huisartsvancruchten.nl) of telefoon(0412451355).

zie voor meer informatie ook het uitgebreide bericht : griepvaccinatie 2020

Categorieën
Nieuws

Preferentiebeleid

De laatste maanden zien wij  vaker patiënten op ons spreekuur met klachten waarvan zij vermoeden dat deze veroorzaakt zijn door een wijziging van het merk van hun medicatie.

De wijziging van het merk van medicatie, ook wel label genoemd, vindt plaats op initiatief van de zorgverzekeraars. Door bepaalde leveranciers te contracteren voor de patiënten die bij hen zijn ingeschreven kunnen zij goedkopere prijzen bedingen voor de medicijnen die hun patiënten nodig hebben.

Hoewel het volledig legitiem en zelfs toe te juichten is dat zorgverzekeraars zich inspannen om de zorg in Nederland betaalbaar te houden, zien we in de praktijk dat met name veel ouderen, die soms meer verschillende medicijnen nodig hebben, door de bomen het bos niet meer zien en fouten maken in de medicatie-inname en soms zelfs volledig stoppen met medicatie die noodzakelijk voor hen is.

Dit lijkt ons niet de juiste manier om kosten te besparen.

De zorgverzekeraar blijkt tegelijkertijd bij telefonisch contact met patiënten te suggereren dat uw huisarts slechts “Medische Noodzaak” op het recept hoeft te zetten om de oude vertrouwde pillen weer te laten afleveren, terwijl dat in de praktijk niet voldoende blijkt te zijn. Er worden wel degelijk meer eisen aan die medische noodzakelijkheid gesteld dan wordt voorgespiegeld.

Preferentiebeleid is goed zolang er eerlijk en coulant wordt omgegaan met patiënten die preferente middelen niet verdragen. Dat is nu helaas vaak niet het geval.

Als huisartsen willen wij alle patiënten de best mogelijke zorg leveren. Graag samen met de zorgverzekeraar. We hopen dan ook dat de hierboven beschreven situatie in de nabije toekomst zal veranderen.